394 sollicitaties voor de Wegenwacht binnen één jaar.

De Wegenwacht is een onderdeel van de dienstverlening van de ANWB en staat bekend om haar pechhulpverlening op de Nederlandse wegen.
Zoveel mogelijk sollicitanten werven om vacatures te vullen binnen heel Nederland, dat was het hoofddoel. Daarnaast mochten we meedenken over de algehele online arbeidsmarktstrategie.

De grootste uitdaging voor deze campagne was de zeer krappe arbeidsmarkt. Automonteurs zijn overal gewild en de doelgroep is slechts 10.000 man groot. Doordat de ANWB Wegenwacht bijna het hele jaar door nieuwe automonteurs zoekt, is er een constante stroom van sollicitanten nodig.

We gingen voor een creatieve inzet van Search Engine Advertising, social campagnes, hyperlocal en verschillende soorten jobboards zoals Indeed, Nationale Vacaturebank en Jobbird. Door per kanaal verschillende soorten uitingen te testen, konden we veel learnings genereren die we weer meenamen in het vervolg van de campagne.

Een belangrijk campagnemoment was in februari, waarbij veel sollicitanten met hun training binnen de Wegenwacht startten om vervolgens ook daadwerkelijk door te stromen om in dienst te komen. Een succesvol experiment binnen de social mediacampagnes en op de website, is onze laagdrempelige meerij-leadcampagne. Voor lage kosten, komen hier relatief veel leads uit.

Resultaten:
Google Ads resultaten (2023 vs 2022)
De kosten per conversie waren in 2023 58% lager.
De conversieratio is met 128% gestegen.
– De kosten per klik zijn op jaarbasis 16% gedaald

Social Media resultaten
– 839 Meerijleads gerealiseerd tegen lage kosten
– Veel sollicitaties via leadformulieren

Ondanks de hoge concurrentie op de arbeidsmarkt en een lastig in te vullen functie, heeft LAAIEND dankzij een volledige marketingstrategie mooi kunnen bijdragen aan het invullen van een groot aandeel vacatures.